2008-02-16

Dagens paj: krabbpaj

Solen sken så vackert idag, och termometern visade över 15 grader. Gött. Då är det vår på G. Jag spanar efter Tussilagos varje dag på väg hem från jobbet!

Ikväll är det hem till Sillis som gäller, och jag har gjort små krabbpajer att ta med. D och jag tvungna att provsmaka en - man vill ju inte gå bort med äcklig mat. Det var mycket mumsigt, så jag schlänger in receptet här:

Små krabbpajer - 24 st.
1 msk olivolja
1 liten finhackad gul lök
1 finhackad vitlöksklyfta
ett stänk vitt vin (Jag tog nog ett rätt rejält stänk! [Och en stänkare som provsmak...])
2 ägg
150 ml mjölk eller kaffegrädde
175 g avrunnet konservat krabbkött
55 gram riven lagrad ost, helt parmesan
2 msk hackad persilja
1 krm nymald muskot
salt och peppar
500 g smördeg

Hetta upp olja och stek den gula löken i fem minuter. Den ska bli mjuk men inte få färg. Häll i vitlöken och låt steka med i ca 30 sekunder. I med vinet och låt koka tills nästan allt vin dunstat bort.

Vispa äggen lätt i en bunke, och tillsätt mjölken. Blanda ner krabbkött, ost, persilja och lökblandningen. Krydda med muskot, salt och peppar.

Kavla ut degen tunt, och ta ut 24 rundlar med ett glas. Klä 24 st tartelettformar (jag använde dock en 12-muffinsplåt) och skeda i krabbköttssmeten. Se till att inte råga pajskalen för mycket, eftersom smeten bränner fast i formen om den rinner över kanterna.

Grädda i ungefär 200 grader i 25-30 minuter, eller till pajerna stelnat och blivit gyllenbruna. Servera varma eller kalla.