2008-12-03

Spenatsoppa med ädelost

Igår hann jag kolla till första reklamavbrottet på Simpan innan jag somnade i soffan. Klockan nio vaknade jag till och masade mig iväg för att borsta tänderna, och gå och lägga mig. Trött var jag, som sagt.

Idag blir det soppa här hemma (från arla.se):

Spenat- och ädelostsoppa - 4 port.
150 g färsk eller fryst bladspenat
4 potatisar av mjölig sort, ca 300 g
1 gul lök
smör
3 dl vatten
1 krm vitpeppar
2 grönsaksbuljongtärningar
5 dl mjölk
2 ½ dl Matlagningsgrädde 15%
75 g Kvibille gräddädel

Grovhacka spenaten. Skala och skiva potatisen. Skala och hacka löken. Fräs potatisen och löken i smör i en kastrull. Tillsätt vatten, peppar och buljongtärningar och låt koka ca 15 min. Vispa eller mixa sönder de kokta grönsakerna. Tillsätt spenaten, mjölken och grädden. Låt koka upp. Smula i osten och låt den smälta.