2007-08-05

Sista semesterdagen: pajlyxkväll

Jaha, så var sommaren slut. Men det är ju långt ifrån 365 dagar till nästa semester iallafall! Idag har jag bara latat (mockat åt svinen/städat badrummet/gått promme/tränat på Friskis), och jag ska nog installera Farao på min nya dator, så att jag kan vegetera resten av kvällen. Jag sov så kasst i natt så jag lär ju ändå somna som en spädgris när det är dags.

Vi lyxade med paj idag (GI-paj för den som vill veta...):

Skaldjurspaj med spenat, 4 port

Pajdeg:
1,5 dl grahamsmjöl
1,5 dl vetemjöl special (fullkorn)
½ tsk salt
½ dl olivolja
½ dl vatten

Fyllning:
200 gram bladspenat
150 gram skaldjur (vi tog räkor)
3 ägg
3 dl mjölk
1 msk fiskfond el. 1 tsk salt
vitpeppar
hackad dill

Blanda ihop mjöl och salt, och tillsätt sedan olja och vatten. Tryck ut i en form, och förgrädda mitt i ugnen i 20 min i 175 graders värme.
Fördela spenaten och skaldjuren i formen.
Vispa ihop äggstanningen och häll i formen.
Grädda pajen mitt i ugnen i 30 minuter i
175 graders värme.