2007-06-08

Olivmuffins i värmeböljan

Idag hade jag liten skolavslutning med mina mentorselever: vi åt glass och hade musiktävling. Vädret var finfint, men det var varmt som i en bastu!

När jag kom hem var det 28 grader i lägenheten, och det är fortfarande lika varmt. Olidligt. Hur ska det bli i augusti..? I vilket fall bakade jag lite olivbröd eftersom jag ska på liten grillfest imorgon.

Olivbröd - 6 st

25 g jäst
2,5 dl 37-gradigt vatten
0,5 msk olja
1 msk honung
1 tsk salt
1 dl grahamsmjöl
5-6 dl vetemjöl special fullkorn
10 svarta oliver, som du petar ur kärnorna ur, och sedan hackar
5 soltorkade tomater

Lös jästen i vattnet. Tillsätt sedan övriga ingredienser, och knåda i ungefär fem minuter till degen släpper ur bunken. Låt jäsa i ca. 1 timme. Ge ett sex-muffinsbleck ordentligt med smörj. Knåda degen, och dela den i sex delar. Klicka ner i muffinsbläcket. Jäs i ungefär 30 minuter. Grädda mitt i ugnen i ungefär 20 minuter, i 225 graders värme.