2007-03-08

Vacker mandel och nyttan av böcker

Idag sa någon "grattis på internationella kvinnodagen" åt mig. Jaha..? Grattis till vad? Lägre lön..? Diskriminering..? Alltså, nä, jag blir inte riktigt klok på hur vissa tänker.

Vidare då? Livet har varit lite visset idag, så jag har kurat ihop mig framför datorn och spelat dataspel. Jag fick ett spel som heter Farao av mamma för många herrans år sedan, men det håller än. Och tänk vad man lär sig! Dels får man veta att det inte alls var slavar som byggde pyramiderna; de var inte tillräckligt fina för det. Riktigt fina anställda, som var med i fackförbund, var det istället som byggde. En annan sak man lär sig är att att det måste tagit ett braaaaa tag att bygga. Man kan nämligen sätta sina arbetare på att producera och släpa tegel, och sedan pilla sig i naveln (eller ta en fika) i en halvtimme, utan att det där jädra monumentet är färdigt!

Som du kanske förstått var det just under en sådan navelpillning jag passade på att fota kvällens snax: mandel.

Just det, en sak till. Det här med böcker. I mitt hushåll råder det delade meningar om nyttan av att släpa 20 flyttkartonger med böcker. Jag säger bara såhär: När Internet tar slut (enligt olyckskorparna i diverse aftontidningar) ska ni vara glada att det finns böcker att roa er med! Sanna mina ord. För tusan...