2007-03-04

Kalljäst bröd

Så... Äntligen har jag fattat det smarta med att kalljäsa bröd - man slänger ihop en deg och bakar ut den på kvällen och ställer in plåten i kylen, och på morgonen värmer man upp ugnen och får nygräddat bröd på 10 minuter. Varför har jag inte fattat det förut?

Här är ett grundrecept, men jag rev i en morot, och hade i brödkrydda och havregryn också. Gott, gott!

Frukostfrallor, 8 st. 1/2 pkt jäst
2,5 dl kallt vatten
1 tsk salt
2 msk rapsolja
2 msk honung
1 dl kruskakli
2 dl rågsikt

ca 5 dl vetemjöl (jag tog vetemjöl special fullkorn)
Frön att ha på frallorna, t.ex. sesam- eller vallmofrön, eller solroskärnor


Rör ut jästen i kallt vatten. Tillsätt övriga ingredienser, utom frön, och knåda i ca 5 minuter.

Ta upp degen på mjölat bakbord och forma till 8 frallor. Lägg på plåt.
Strö över vetemjöl, och lägg på plastfolie på bröden. Ställ i kylskåpet och låt jäsa över natten.
På morgonen sätter du på ugnen på 250 grader, sprayar vatten på bröden och strör över fröna, och sen gräddar du dina frallor mitt i ugnen i ca 10 minuter. Sen är det
bara att mumsa.


Min gräsodling blev föresten klar idag. Blankan blev såklart överförtjust.