2007-02-20

Att köpa grisen i säcken...

Så, idag hade Annatessa, Danny, fröken F & jag bestämt att vi skulle äta thaimat efter jobbet. Kallt var det ute. Jag cyklade mot stan så pedalerna glödde, mest för att växlarna på cykeln hade frusit på ettan, och efter ett tag frös jag så mycket att jag kunde svurit på att mina fingrar hade lossnat från sina leder och låg och skramlade i botten på vantarna. Som tur var hade det inte gått så långt, så jag kunde med lätthet svepa i mig maten.

Men grisen i säcken då, undrar du. Jag kommer till det.

Under middagen pratade vi om det mesta, t.ex. pensionärer. Vi kom även in på semlor eftersom det är semmeldag idag. (Fet-tisdag, fettis-dag...) Så iallafall blev vi sugna så vi gick till den lokale matmånglarn. Hemliga små bruna påsar hade de där, som det stod "SEMLA" på, och Annatessa pekade på en av dem och sa "Dendär är bra. Ta den." Och eftersom hon är särdeles vis så följde jag hennes råd.

Väl hemma öppnade jag påsen, och då slog det mig - det här var det mest tydliga exempel på att köpa grisen i säcken jag varit med om. Say no more. Semlan såg lixom... trampad... ut. Men god var den!

(Kollar man jättenoga på bilden ser man två små kardemummaprickar som ser ut som ögon: visst ser semlan rätt glad ut..?)